Szukasz obrazu do swojego biura?

Zapytaj o cenę
Pin It

Prace nad Nibiru trwały dwa lata. Jest to praca graficzna wykonana w rzadkiej technice gipsorytu połaczonej z technika drzeworytu. Stwierdzenie praca wielkoformatowa nie jest w stanie opisać formatu tego projektu, jest to praca gigantyczna, a w zasadzie największa grafika artystyczna jaka została wykonana w technice gipsorytu. Prace nad przygotowaniem matryc drukarskich zajęło mi 20 miesięcy, zużyłem do tego 150 litrów denaturatu bezbarwnego, dziesiatki metrów juty, 70 metrów papieru bawełnianego firmy Hahnemühle i ponad 550 kilogramów gipsu ceramicznego. To nie tylko olbrzymi projekt ale i również bardzo drogi.

Prace nad projektem rozpoczęły się wraz z pojawienierm pierwszych kresek w moim szkicowniku. Samo dochodzenie do szkicy było złożonym procesem, podczas całego procesu pojawiało się wiele dylematów i rozważan, jakie wartości i znaczenia semantyczne ma przekazać obraz. Gdy doprecyzowałem ogólna kompozycję obrazu przystapiłem, mogłem rozpoczać prace nad detalem obrazu. Następnie zorganizowałem sesję zdjęciowa z modelkami. Materiał fotograficzny wykorzystałem do przygotowania wielu wersji fotokolaży, pomoglło mi to dokonacć oceny również walorów estetycznych budujacego się obrazu. Bazujac na wykonanych projektach fotograficznych wykonałem ręczny rysunek linearny / szrafunkowy przy użyciu tabletu graficznego, pozwolilło mi to uspójnić wszystkie elementy obrazu.

Potrzebowałem kilku miesięcy by przekonać samego siebie, że jestem w stanie podjać się fizycznej realizacji projektu. Przedewszystkim pierwszym etapem było odlanie z gipsu ceramicznego bazy pod matryce drukarskie - co zajęło mi ponad 2 miesiace. Pomimo tego iż płyty zostały wzomocnione wieloma warstawami juty ich ogromny format powodował, że płyty pękały jedna po drugiej. Kiedy odlewy wyschły mogłem zaczać rytować na gałdkiej powierzchni płyt. Podczas procesu rytowania wprowadzałem wiele zmian do projektu.

Następnym procesem było utwardzenie matryc za pomoca własnego kleju bazujacego na syntetycznej kalafoni balsamicznej rozpuszczonej w litrach denaturatu bezbarwnego. Po nałożeniu kleju musiałem odczekać kolejnych kilka miesięcy aby plyty mogły wyschnać - co więcej warunki panujace wtedy nie były zbyt przyjazne. Podcza zimy wielokrotnie musiałem nakładać klej przez 3h przy -18 stopniach. Gips nie był w stanie prawidłowo wchłaniać kleju przy tak niskich temperaturach, dlatego proces ten rozciagał się w czasie.

Kiedy wszystkie części matrycy zostały osuszone mogłem nałożyć na nie cienka warstwę czarnej farby drukarskiej - wtedy tak naprawdę po raz pierwszy mogłem zobaczyć efekty 6 mięcznej pracy. 
When all plates dried out, I could cover the matrixes with a thin layer of offset black ink - then I saw the first visual effects after over six months of work. Perfecting all the matrixes took me another half of year. Along the way I made several of test prints which let me control the drawing process on gypsum matrixes.

Nibiru

gipsoryt + drzeworyt, druk na papierze Hahnemühle 350g/m2
280 x 840 cm, 2017

The last thing to do was to make extra layers in the woodcut technique. The last two months I spent on proper printing of edition. The printing process was very complex. During the printing process of so large printmaking artwork I realized that making perfect copies was almost impossible. Copies are similar to each other, but at the same time very unique. It was a priceless experience.

Strone używa plików cookies - dalsze korzystanie ze strony oznacza akceptację.

Our website is protected by DMC Firewall!